Evo SLS 11 of 12 meter

Door: youknowhow Reacties: 5 Hits: 939
youknowhow 02 January / 2024 / 12:50

Ik vaar nu met de Duotone Evo SLS 2023, 7 en 9 meter, maar wil er een groter kite bij.
Dus zit te denken aan een Evo SLS 11 of 12 meter.

Welke maat zouden jullie adviseren (weeg 80kg)?
Wordt de 12 meter niet te traag (trekzak).
Is de 11 meter niet te dicht op de 9 meter?

asluis 04 January / 2024 / 09:47

7,9,12 {#emotions_dlg.thumbsup.gif}

Leon van Bergen 04 January / 2024 / 10:01

Hoi! Dit is best een persoonlijke vraag dus er bestaat geen juist antwoord op. Ik vaar zelf 7,9,11 Rebel sls en ben heel blij met die samenstelling maar hierboven is iemand meer fan van een 12 wat ook verklaarbaar is. Je kiest tussen óf meer low end óf een speelsere snellere kite. als ik te weinig power heb met m'n 9 en vervolgens mijn 11 pak heb ik power genoeg dus ik vind die niet te dicht op de 9 zitten en ik weeg ook 78kg. Het hangt er vanaf wat je met die kite gaat doen en wat je niveau is, wil je alleen rakjes kunnen varen en basis tricks doen ga dan voor de 12, wil je de kite ook gaan loopen in wat voor manier dan ook ga dan voor de 11. Ook als je vermoed dat je in de toekomst nog eens een echte lichtwind maat (13,14,15) erbij gaat kopen ga dan nu voor een 11. Blijft het gegarandeerd je grootste kies dan de 12. Good luck!

FeRNandeZ 04 January / 2024 / 21:53

7-9-12 is ook mijn go to set voor wave en twintip. Ga je nog groter dat geeft niet heel veel extra onderste wind bereik, maar je wel veel eerder overpowered raakt, te traag en alles te grunty wordt, je moet teveel power gaan wegdrukken op je benen.

Grotere kites dan 12m zijn wel beter voor zwaardere mensen, dus weeg je 100+kg, dan kan je ipv 12m wel een 15m varen als grootste kite.

 

Mijn vuist regel voor de juiste kite uit de auto pakker,   waarmee gemiddelde normale kiter 75kg een prima sessie heeft en je met lekker size kite op het strand staat. 

<20knt - 12m

20-25knt -  9m

>25knt -   7m

(Uiteraard kan je kites ook al wel eerder varen en ze ook veel langer nog houden) 

De gemiddelde wind van RWS actuele windmeter pakken, dus niet kijken naar vlaag of piek wind.

 

 

12m is bij mij nooit meer in gebruik, bij minder dan 20knot ga zowie zo foilen.....

Voor foilen is een 6m hele fijne maat die ik meeste vaar.

 

Last edit by: FERNANDEZ
kantje board !

karel79 09 January / 2024 / 15:23

Ik ken de Evo SLS niet maar ik gok dat die ook verbeterd is qua stuursnelheid tov de 12m's van 10jaar terug.

Mijn Best TS 12m uit 2012 was lekker rustig in de lucht. Terwijl je de 9m alle kanten uit kon sturen, die snelheid zorgde voor veel power, die de 12m moest hebben van zn static pull.

Ik heb 6-8-10 nu, maar als ik 7-9 zou hebben zou ik denk ik ook voor de 12 gaan, maar met de 11 zal t vast ook wel lukken.

youknowhow 12 January / 2024 / 19:00

Allemaal bedankt voor jullie reacties en adviezen. 
ik denk dat ik voor de 11m ga. 
Ben bang dat ik de 12m niet dynamisch vind.

Daarnaast zal de 11m een goede lowend hebben door het lichter materiaal.

En ik hoe niet bij elk zuchtje wind op het water te staan (bij weinig wing racefiets ik veel